Hvad laver ledelsen, når medarbejderne bestemmer?

– Cases fra Europas bedste offentlige arbejdsplads

I "Hvad laver ledelsen, når medarbejderne bestemmer?" beskriver Bo Vestergaard i 7 cases, hvordan ledelsesretten bruges på en af Europas bedste arbejdspladser, der ligger i Danmark. Bo Vestergaard har skrevet en praktisk bog om mindre hierarki i ledelse og mere fair medarbejderinddragelse

 Europas bedste offentlige arbejdsplads ligger i Danmark: Faglig kvalitet og arbejdsmiljø er i top og sygefraværet er i bund. Job-, Aktivitets- og Kompetencecenteret (JAC) er kåret til Europas bedste offentlige arbejdsplads af Great Place to Work i 2019 og 2020.

Ambitiøs medarbejderinddragelse

Ledelsen kræver, at de ca. 120 medarbejdere kan og vil løfte ansvaret for at udvikle løsninger på og træffe beslutning om komplekse spørgsmål, der i de fleste organisationer er forbeholdt ledelsen, fx:

  • Strategi: Hvordan skaber vi endnu bedre resultater for borgerne og tjener penge på det?
  • Reorganisering: Hvilken organisering understøtter bedst strategien?
  • Ansættelser: Hvem skal rekrutteres?
  • Løn: Hvem skal have lønforhøjelse?

HVORDAN HOLDER LEDELSEN STYRINGEN, NÅR MEDARBEJDERNE BESTEMMER? Du får indsigt gennem syv cases om lav-hierarkisk ledelse, adfærdskorrigerende samtaler og en meget grundig rekrutteringsproces.

Lav-hierarkisk ledelse og medarbejderinddragelse

Ledelsen bruger konsekvent den mindst hierarkiske af fair proces ledelsesstilene til medarbejdersinddragelse: Ledelsen sætter rammen og facilitere (korte) beslutningsforløb, hvor det er medarbejderne, der både udtænker løsninger og træffer beslutningerne.

Hvad er ledelsesopgaven for at medarbejderinddragelse ikke bliver en pseudo-proces?

Hvordan holder ledelsen styringen, når medarbejderne bestemmer?

Vi gennemgår de forskningsbaserede fair proces ledelsesstile i teori og praksis samt to almindelige unfair ledelsesstile, der bid for bid nedbryder medarbejderens tillid til dig.

Støt holdet: Adfærdskorrigerende samtaler og et godt arbejdsmiljø

Arbejdsmiljøet er i top. Hvordan hænger det sammen med at ledelsen konsekvent afholder undersøgende og adfærdskorrigerende samtaler, når medarbejdere udviser en uhensigtsmæssigt attitude eller samarbejdsadfærd i teamet?

Er adfærdskorrigerende samtaler virkelig en del af at skabe et god arbejdsmiljø? Siden 2012 er samarbejdet ophørt med ca. 20 pct af medarbejderne.

Hvorfor insisterer ledelsen på at afholde adfærds-korrigerende samtaler?

Hvornår og hvor hurtigt tager lederen initiativ til en adfærds-korrigerende samtale for undgå at arbejdsmiljøet bliver dårligere?

Hvordan afholder lederen en undersøgende og adfærdskorrigerende samtale på en ordentlig måde?

Sæt holdet: Medarbejderne vælger de nye kolleger

JACs ledelse og medarbejdere har udviklet en grundig ansættelsesproces, der gør det muligt sammen at rekruttere mennesker, der passer til organisationens syn på kerneopgaven og trives med den høje grad af  ansvar og involvering i organisationsudvikling, der følger med ledelsesstilen. Det er ikke noget alle trives med. Der er på 2,5 år rekrutteret 27 ny kollegere med den nye proces, der alle fortsat er i organisationen.